onsdag 24 mars 2010

Recept på Kladdig dumle tårta


Jag glömde skicka med ett recept i förra inlägget.

För någon vecka sedan så var det Ulrika Skörde´s tur att hålla i värdskapet Kringlan.
Hon hade bakat själv. God kladdig dumle kaka med grädde.
4.3 av 5 får kakan, här är receptet:

Dumle tårta
3 ägg
3 dl socker
(vispas poröst)
2,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
½ dl kakao
(blandas)

Dumlekräm:
125 g smör
1 dl grädde
4 msk vaniljsocker
20 st dumlekolor
(i en liten Dumlepåse finns det 12 st kolor)


Gör så här:
Tillsätt mjölblanding i den vispade ägg och sockerskålen.
Tillsätt även 1 dl kokt vatten.
Blanda till jämn fin smet.
Grädda i smord form, 175 grader ca 40 min.

Dumlekrämen:
Smält smöret i en kastrull, häll i grädden & lägg i dumlekolorna, men smält dom på svag värme! Låt smeten svalna i kyl till den har blivit något kall. Vispa smeten med en elvisp så den blir krämig

Låt kakan svalna.
Dela den på mitten, bred över krämen.
Sikta florsocker på den färdiga kakan och servera med vispgrädde.

...
Jag känner att jag inte är helt konsekvent i mitt poängsättande, ibland är maxpoäng 10, ibland 5.
Nu skall jag skärpa mig och endast dela ut maxpoäng 5.
Men det kan fortfarande vara komma och någon ändelse.

Inga kommentarer: