fredag 12 mars 2010

Öppen helg

Sandra mailade mig på jobbet och frågade vad vi skall göra i helgen, jag tittade i almanackan.
Tomt.
Jag kollade i almanackan igen, när var det en tom helg senast?
V. 34 var det tomt för min del, men Dahn och Philip var och havsfiskade i Varberg.
Det är alltså 28 veckor sedan.
Oj.
Va ska jag hitte på?
Kanske plocka ner julpyntet utomhus som sitter fast-isat i snön?
Kanske rensa ur garderoberna?
Jag skall plocka ner lite påsksaker från vinden i alla fall, och samtidigt se om jag hittar två turkosa vaser som jag plötsligt har fått för mig att jag vill ta fram.
Men jag tror dessvärre att jag har slängt dom.
Dom inköptes på Gnosjö konstsmide till vårt första hem på Ryttarns väg för 23 år sedan.
Dom stod i källaren på Sandstigen ett bra tag innan inflyttning kunde ske, och jag var så glad för dom.
Jag har inte sett dom på länge, har jag varit så dum att jag har slängt dom, månne..

Men min förhoppning är ju att dom skall hittas bland all annan inventarie som finns uppe på vinden.
Varenda gång jag är där uppe, så får jag ångest över när man en gång skall flytta, hur mycket man samlar på sig.
Det är inte bara vinden som har samlat på sig, det är källaren också, under terrassen, under trappen, under altanen och i friggeboa.
Dahn samlar på brädplank, gamla tekniska prylar, tjock tv-apparater, vhs, cyklar. Jag samlar på möbler i avlutad furu (jag hade dille på det ett tag, att luta av gamla furumöbler varenda helg), krimskrams, krukor, vasar (eller heter det vasor –en vas, flera vasor ?)

Jag ser barnen framför mig, som skall hjälpa till med flytten.
ALLT kommer att slängas ner med våldsam kraft i den extra stora containern utanför.
Den fulla containern kommer att åka i väg, och en ny ställas upp.
Allt som vi har tänkt att ”det kan vara bra när barnbarnen kommer”, barnkläder, leksaker, möbler, gamla skolmaterial,
eller grejer som kan vara bra att ha när dom flyttar till egen lägenhet.
Kommer inte att ha vidrörts.
-Jävlar vad bråte dom har sparat på, kommer det att låta.
Vad har dom tänkt att HA det här till?
Vad är detta ? En svart rund platta med en arm på, kan det vara en gammal skivspelare? Herregud. Hur fungerar en så´n?

Jag och Dahn kommer tyvärr inte att kunna hjälpa till, vi är för gamla då, och besväras med dåliga leder och taskig syn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Essan man kan tror att det är som skrivit dina tankar .Din gudmor

Anonym sa...

jessica lilla ,du har en hel del kvar på Sandstigen också,kläder ,en dress med sjömanskrage å veckad kjol, som Amalia sydde ,du fixade mönstret själv ,jättefin,en Birgitta-Bardot rutig pajas-pyjamas som du sytt i slölden ,störtskön ,slöjdsaker i trä ,m,mera.minnen från skolan,nu kom din far 'Hon har mer <bråte< sängar m tillbehör ,men det ska Signe ha ,när hon är här.Så en gång vi röjer upp på Sandstigen, finns det många rariteter ,jag får smyga när jag varit på Cupan,annars låter det från min äkta hälft.Va ska du med det till,släng Skiten,men det kan va bra att ha, som min svägerska Bojan säger .Kör På. Kram mama