fredag 19 februari 2010

Rådjur och Juniorer



Så här kan det se ut nuförtiden när ungdomarna träffas.
Tvillingarna Jesper och Jimmy gästar Philip.
Jag vet inte vad dom går igenom, laddning inför kvällens hockey med laguppställningar kanske?
Eller något HELT annat.
Roligt verkar dom ha i alla fall.

I flera dagar har jag (eller vi) fått besök av två rådjur.
Det kanske inte är unikt i sig.
Dom krafsar i snön efter de få rönnbär som är kvar, och dom är inte rädda.
Jag pratar med dom lite, och dom tittar på mig med sina STORA bruna ögon och sin söta lilla vita rumpa.
Dom är så söta och jag tycker så synd om dom, dom har ju ingen mat!
Dom svälter.
Nu har jag skaffat mat. 100 kg foder. Det är Jimmy´s förtjänst ( i vitt till höger på bilden)Han har fixat detta till mig.
Tack Jimmy och hans far som har varit transportör.
Har dom väl hittat hit så skall dom inte gå hungriga härifrån.
Det kan jag lova Er.
-HeRReGud sa Ludvig. Hjälper du dom sketdjuren med mat, och så har vi knappt mat själva så det räcker!!??
Ja, nu tycker jag du överdriver en smula Ludson.
Än så länge har vi mat på bordet, trots att elräkningarna är dyra.
Ser Ni rådjuren på bilderna ?




Så nu riktar jag mig till våra grannar!
- Väjja inte bara för katten! Nu får Ni hålla reda på två rådjur också.
Och tänkt inte tanken på att ta fram luftgeväret!
.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan vara lugn när det gäller hagelbössan, rådjuren behöver inte känna sig scarry.....jakttiden är nu över för denna vintersäsong.
Men jag blir däremot orolig när du säger att dina rådjur får torrfoder, menar du pellets?
Rådjur är idisslande djur och kan inte smälta torrfoder på ett bra sätt. De måste bygga upp en bakterie flora under en övergångsperiod. Har man otur så kan det leda till att djuren dör. De får inte heller äta torrt hö.
Bästa du kan ge dom är blötensilage, morötter samt om du vet någon som har en asp som behöver huggas ner som du kan lägga i trädgården. Då behöver du inte vara orolig för deras hälsa.
Tänkte jag måste berätta detta om du är mån om dina nya kompisar i trädgården :)
Kram från svägerskan som matar harar och vildsvin :)

Anonym sa...

Du behöver inte vara orolig, jag har kollat upp detta. Det är blötensilage (inte torrfoder som jag skrev), som jag har givit mina små vänner! Men dom har inte dykt upp än! Jag sitter och väntar vid fönstret, samtidigt som snön lägger sig som ett fint täcke på maten. Dom kanske redan har svultit ihjäl......

Anonym sa...

Jag kan inte skryta med att ha rådjur i trädgården ,men en koltrast på altanen som käkar äpplen å bröd .Kacke kallar honom lilleman,som är hans största intresse nu. Ha du sett till lilleman frågar han ,jag måste ge han ett äpple till .Han bara äter och skiter ,jag är lite sur på han , jag trodde han skulle sitta på staketet å sjunga <koltrastens toner i jublande vår < men det är ju ingen vår än . Johannes å Philip va och skottade ner snö från altantak å garaget det gjorde dom bra . Nä nu får snön smälta så Lilleman kan börja kvittra. <Ja de ä våren<. Kram mama.