tisdag 7 september 2010

Data å mat

Pust å stön har precis blivit klar med Luddes datamaskin.
Jag har formaterat om den, för han gnällde över att den var seg.
Dock saknar jag skivor till denna dator, så jag tog en gammal XP skiva som jag hade hemma, det funkade bra. Men drivrutiner saknades så dom hämtade jag på Dells hemsida.
Det var bara det att ljudkortet och grafik kortet inte installerades, och det är ju ganska bra i fall det funkar.
Två utropstecken lös röda i enhets-hanteraren.
Så det är det jag har hållt på att bråka med i ett par dagar.
Jag tog med mig eländet till Värnamo igår för jag tänkte att jag skulle lämna in den, hos någon som kan.
Då kom jag på att jag hade en gammal skiva till hemma, som kanske kunde skulle fungera.
Ivrig hem med maskinen igen och testa.
Plupp, så försvann ett utrops-tecken från ljudkortet. Ett problem löst. Var det så enkelt?
Nu bara grafikkortet kvar.
Laddade ner varenda drivrutin som fanns att hitta på Dells hemsida, på den modellen som skulle finnas i burken.
Inget matchade.
Nähepp, tänkte jag. Jag får väl ta med mig datorn till Värnamo igen då.
Jäkla kånkande på den där gamla tunga pjäsen.
Näe, jag skall banne mig skruva upp locket och se vad det står på grafikkortet innanför locket.
Visste inte ens hur ett sådant kort såg ut, in och googla bara.
Herregud vad mycket grejer det fanns därinne, att det bara kan fungera, helt otroligt.
Men jag hittade det och tog loss det. Det stod ATI, det var inte alls det som stod i mina papper vad som skulle finnas i datorn.
In på Dells hemsida igen och ladda ner alla drivrutiner till ATI. Det var 4 olika.
Inget napp...... förrän den sista filen,
Plupp, så startades datorn om. Och vips, så togs det andra utropstecknet också bort.
Allt löst! Kände mig som värsta Lisbeth Sallander. Sparade 600 spänn där.

Varje tisdag 8 veckor framöver är Philip en av dom som serverar på Restaurang Åkanten, så det blir ju att äta där nu alla tisdagar.
Så även i dag var det tänkt, jag raggade med mig Benny och Roberth från jobbet.
När vi kom in stod Philip i dörröppningen och motade Olle i grind, näven ut och blockerade
-Har Ni bokat bord ?
- Näe, sa jag.
-Sorry, det är fullbokat, sa han
-Va? Du skojar, det har det aldrig varit innan.
Kan det vara så jäkligt?
Jag stod väl och tjafsade ett tag och hade tydligen svårt att fatta, för till slut kom hans lärare Jorma och försökte hjälpa Philip med sin störiga gäst som hade svårt att tro att det var fullt, trots att det inte satt en kotte i lokalen. Det hjälpe inte ens att säga att vi äter fort.
Ja, jag skall boka bord nästa gång.
Dahn sms;ade 40 minuter senare och frågade i fall vi inte fick plats ,” Jag sitter här själv och äter nu”.
Jaha, han fick minsann plats, det är skillnad på folk å fä.
Skall ta ett snack med Jorma igen.

Inga kommentarer: