fredag 4 juni 2010

Havet

Just nu i skrivandes stund befinner jag och min far oss i Olofsbo, på tur man hand.
Jag sms:ade honom i går och frågade i fall han ville följa med mig.
Han ringde efter en stund och sa:
- Jag får tänka på saken du! Jag måste klippa gräset hemma först.
- Jamen du kan bestämma dig i morgon.
Jag åkte ner till Sandstigen i dag på förmiddagen, har nämligen varit entledigad från mitt arbete på SKA emballage idag.
- Skall du med?
- Ja, det kan jag väl, men jag gör ingenting, bara så att du vet.
- Nä, det behöver du inte.
- Jag köper en ask cigaretter till dig, sa pappa.
- Ja, men dom kan du ju ha själv. Jag tänkte att vi kunde köpa lite lax på laxrökeriet till kvällsmat när vi kommer fram, blir det bra ?
- Nja, det låter lite dyrt för en pensionär. Har du ingen falukorv med lite potatis vi kan bränna på ?
- Skall jag köpa med mig något starkt, fortsatte han.
- Ja, det får du göra om du skall ha något.

Pappa hade packat sin blåa IKEA påse med sina sängkläder, och en liten lila kasse från systemet.
Han frågade i fall han fick öppna en öl på färden. Jag sa att det är helt OK.
Jag satte på stereon.
- Nä, det kan vara lugnt på den du. Jag tycker det är så skönt när det är tyst och lugnt. Jossan tycker inte heller om att spela musik i bilen.
- Jamen jag har ju gjort en skiva till oss här nu. Blandat lite låtar, som jag satt med i går kväll.
- ok, vi får höra vad det är för smörja.
Lite Michael Jackson, Brolle - rena skiten. I promised you a rosegarden - Linn Anderson (Now we talking) In the mood - Glenn Miller, nu börjar han höja volymen.
Sen kom Every little thing med Carlene Cartner. Herre Gud.
Det blev succé. Fick spela den om och om igen. Han höjde volymen lite varje gång.
Stannade tre gånger för pinkeri. Då sa han:
- Tryck på paus, så vi inte missar något av låten.

-Vad tycker du om min klädsel föresten ?sa pappa. Det är ingen som har sagt något. Jag har valt allt själv.
- jo, du är jättefin! Rutig skjorta och beiga shorts.

När vi kom till stugan så tog vi fram solstolarna och satte oss med var sin whiskey och väntade på Grannen i Beck, nämligen Linkan.
Han dök upp med soppåsen.
Pappa sa:
- Fan, du har blivit bukie. (stor om magen)
- Carl! Jag trodde aldrig du skulle komma ner i år!
Sen var munhugget i gång.



Pappa och jag, "före en helg i Ollebo" (jag tänkte på solbrännan)



"Grannen i Beck, utan krage, Linkan"



När vi närmade oss Laxrökeriet började pappa prata om salt strömming.
Det fick han tag i, och hemma-gjord potatis-sallad.
Jag tog lax med färskpotatis.
Det har vi inmundigat nu. Allt var till belåtenhet.
Med utsikt över nyplockade liljekonvaljer, ljuslykta från Ullared och tre ljus från IKEA.

Inga kommentarer: