fredag 18 juni 2010

Kunglig weekend

Befinner mig i Olofsbo tillsammans med cyklist-kusinerna Johannes och Philip.
Jag kan informera om att svedan i rumpan inte har gott över riktigt än.

Det var nära att jag fick med mig Ludde till stugan me.
Han skulle ta tåget till Värnamo i går 16,04, men när jag ringde till honom, efter mötet vid 16,30, frågade jag hur det går.
- Sitter du på tåget, eller ?
- Nä, jag tänkte jag skulle med dig till stugan sedö,ullared och sol lockar ju, men det var så jäkla gött här i solen i Linneryd, så jag stannade kvar.

Här har vi precis inmundigat en delikat fredags grillning, om jag får säga det själv.
- Gud vad gott detta va, upprepade jag ett flertal gånger.
- Ja, du berömmer dig själv igen ja, säger Philip.
- Ja, om ingen annan gör det så.
- Jo, men det var gott, men de svarta oliverna med kärnor var ingen hit.
- Nä,nä men det lär man sig att tycka om.

Samtidigt tittar vi på Bröllopet på TV, spännande med alla klänningar och håruppsättningar. Pojkarna (eller ungdomarna) tittar också och kommenterar.
Dom är minsann intresserade också. Lite kul med all uppståndelse.

När jag tittar ut så skiner solen och regnar det på samma gång. Det går gäss på havet och ett arbetarfartyg glider förbi. Jag springer ut och tar in alla dynor.
Grillen ryker precis lagom.
Typisk svensk sommar.



Philip har grillat



Johannes skriver noveller



Här kommer receptet på sommrig olofsbo sallad;

kokta kalla nypotatis
dill
svarta oliver (med kärnor mest smakrikt)
fetaost
sockerärtor
(gurka, tomat)

blanda ner
vinäger, olivolja, lite socker, pressad vitlök, salt, rosmarin.


Mums, nu skiner solen igen ;-)
Åh! nu är det Peter Jöback på tv;n

Inga kommentarer: