onsdag 12 maj 2010

Föredrag

I går gjorde Philip sitt sista nationella prov (i Samhällskunskap), för denna terminen, och Ludvig gjorde sitt sista (i Biologi) i veckan.
Återstår och se i fall dom går igenom kontrollen.

Nu är det inte så många plikter kvar i skolan innan avslutningen, verkar mest vara roliga saker, i alla fall för dom som slutar nian.

Ludvig har en inlämning kvar, som fröken nämnde på utvecklingssamtalet, han skall lämna in ett arbete med ett land.
Landet fick han välja själv, och han skall ta fram fakta om det.
-Då kan du ju ta om Thailand, föreslog jag.
-Näpp, jag skall ta om Somalia, sa han.
-Om Somalia, varför det ?
-Det landet har jag haft innan, så jag har redan alla uppgifter om det.

Det påminde mig om när vi hade ett arbete i franska, vi skulle hålla ett muntligt föredrag, om en valfri stad i Frankrike.
Jag tror jag valde Brest.
Jag skrev och slog upp, skrev lite till.
När dagen kom då jag skulle hålla föredraget, var jag väldigt nervös.
Jag glömmer det aldrig.
Jag började och läsa. Hann en bit in i stycket innan fröken Margareta började skratta.
Hon skrattade så mycket, så hon låg dubbel.

Jag fattade ingenting. Hon försökte verkligen att anstränga sig att sluta, men det gick inte.
Hon fick ett vanligt hederligt härligt skrattanfall.
-Men lilla Jessica, försökte hon. Du skulle ju ta en stad i Frankrike.
Nu håller du ju ett föredrag om Brest i Ryssland!!

-Gud vad jag skämdes! Där stod jag blossandes röd om mina kinder med min anteckningsbok i handen.
Jag hade alltså skrivit ner och läst utan att jag hade en aning om vad jag hade hållt på med.
Disträ å kanske en aningens kär tonåring ?

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja du Essan, Brest i VitRyssland är något helt annorlunda. Jag har varit där en 6-7 gånger, trevlig stad med underbara människor.
Andreas