tisdag 13 april 2010

Stan

Ludvig har påmint mig ett par gånger att han behöver tre par nya skor.
Ett par inne gympa dojjor, ett par ytter gympa dojjor och ett par vardagsskor.
!!!!
- Hmgrm, det går inte att ärva Philips gympa do..?
-Är du helt slut eller ? Tror du att jag sätter på mig såna klumpiga springskor? Då behöver man bara vara med halva gympan, för dom gör resten.
- Och en jacka med behöver jag, jag går i min tjocka vinterpäls till skolan. Alla frågar om jag inte har någon annan jacka.
Ok, jag hänger med. Men jag har inga ärenden, det är bara för din skull jag åker.

Vi åkte in till stan igår. Ludvigs kompis var med för han skulle lämna tillbaka en gitarr på Rusta, så dit åkte vi först. Jag gjorde mig ingen brådska i affären, både det ena och det andra slank ner i korgen.
Jag la upp mina varor på bandet, och skulle ta upp min lilla röda förvaringsask från Thailand.
Som inte var med, tydligen.
Jag rotade runt, och runt i min lilla lilla väska. Men där fanns ingen röd ask med pengar och kreditkort. Kassörskan började snurra på sig, och kön växte. Jag ville ju ha mina grejer som jag har gått och plockat ner för s.t.n.
Letade lite till.
Där fanns tuggummi, läppstift och min mobil.
Det var ju viktigare än att få med pengarna, tydligen.
Ludvig med polare kom till kön, och undrade vad jag höll på med.
Jag berättade att jag förmodligen hade glömt plånboken hemma.
Ja, men herregud, å pust å stön, och ärade vare Gud i Höjden, så klumpigt.
Jo, men visst.
Men jag kom på att pengarna för den tillbakalämnade gitarren fanns ju fortfarande.
Och jag fick låna dom!
Vilken tur!

När jag åkte hem i bilen, så växte oron, tänk om jag ändå hade lagt ner plånboken och det var någon som hade tagit den i väskan ???
Hade ju precis för mig att jag hade stoppat ner den.
Jag hade stått bredvid några skumma typer, det hade jag minsann.
Happ, då får man spärra alla kreditkort när man kommer hem.
Jag hade 200 kr i kontanter också.
Beställa nytt körkort, igen. Det var ju inte länge sedan jag hämtade ut mitt nya.
Körde lite fort på motorvägen, måste erkännas.
Illbroms.
Vag håller du på med? sa Ludvig.
Polisen fartkontroll.
Klarade mig.
Hade bara fattats det.

Rusade in, slängde upp dörren.
Där låg den på trappen och blänkte.
Min röda lilla samhetsask, va ha du valit någonstans ?

2 kommentarer:

Annica sa...

HÄRLIGT att du e tebax igen! Kram i solen!

Anonym sa...

Då kan vi återuppstår från de döa!
Hittade Ludde några dojor?
Jag slängdse ner lite av mickes gamla jackor i en sopsäck som skulle till Gunborg, säg till honom att tiita där:-)
Hör redan honom:
-Vad är det för j-la skinnpaj! Jag är väl ingen ragger heller......
Kram sandy