lördag 10 april 2010

Tips på maträtt

Denna rätt tillagades i går på Idrottsgatan, det var gott.
4,1 av 5.
Extra plus för smidigheten.
Det blev bara jag och Dahn kring bordet, eftersom ungarna hade bestämt med kompisar att dom skulle äta pizza.
Så idag blir det att äta rester.
Det var mamma och pappa som hade fått denna rätt hos Faster Gittan och Farbror Lasse.

Falsk fläskfile
Ingredienser
Portioner: 4
Tillagningstid: ca 40 min

500g Fläskfärs eller Blandfärs
1 1/2 msk Aromatkrydda
8 st Färska champinjoner
2 dl Creme fraiche
3 dl Matlagningsgrädde
2 msk Mjöl (detta hoppade jag över)
1 dl Vätska (detta hoppade jag över me)
Örtagårdskrydda
Gör så här
- Blanda färsen med aromatkryddan
- Forma till en rulle och rulla in i plast folie
- Lägg i frysen så den är halvfryst när den ska skivas

- Skär rullen i ca 1½ cm tjocka skivor som steks
- Lägg sedan i ugnsfast form
- Fräs helst färska champinjoner och lägg dem över färsskivorna
- Strö över örtagårdskryddan
- Blanda ihop 2 dl creme fraiche och 3 dl matlagningsgrädde
- Vispa ner detta i skyn efter stekningen
- Red med 2 msk mjöl + vätska ca 1 dl (detta hoppade som sagt var jag över)
-Gratinera i ugn 15 min 200 gr
- Servera med nykokt pasta

Bon Apetite

Inga kommentarer: