söndag 24 oktober 2010

Övningskörning

Luddes övningskörning tycker jag går bra, i fall med min bil, Dahns bil går väl sådär,tar man bort hans svordomar när vi kör den, så sägs ingenting.
Om han får säga det själv, så tycker han att han kör jäkligt bra allaredan.
-Visst går det bra det här mamma, brukar han säga.

Frånsett en liten bagatell som hände i går, men det var inte hans fel, utan snarare mitt onaturligt dåliga lokalsinne, som gjorde att vi hamnade på en åker.
Vi skulle köra hem mamma, men vi skulle ta svängen om gröntippen först.
Vi hann inte ut på åkersvägen, förrän hon hotade att gå hem.
-Jessica, jag måste säga att jag är mycket bättre körskollärare än du. Du säger ju ingenting vad han skall göra.
-Nä, det behöver jag ju inte du säger ju allt därbak.
-Ojojoj vad fort det går, nä du, jag går hem från tippen, sa hon.
-Sväng här. Vi tar denna vägen, och så svänger du här. Oj det var visst fel, backa, och sväng om.
- Näe, Jessica denna vägen kommer du inte till tippen.
- Jodå, upp här bara. Näe kanske inte, SVÄNG, nej inte här!!!! DÄR menar jag!
Osså hamnade vi mitt på ängen.
-HerreGud sa mamma, detta är ju fanimig värre än Carl Gustav Lindstetds sketch ”Bilskolläraren”. Nu kör ni som jag säger!
- Ut på vägen och sväng höger, nä vänster menar jag.
- Ja men lilla mormor, denna vägen hittar jag, förstår du, sa Ludvig.
När vi hade varit och tömt så skrek mamma:
- Stanna, stanna!
- Vadå stanna? sa jag
- Det lyser rött!
- Vad är det som lyser rött ? Oljelampan ?
- Nä, det kommer ju ett TÅG, ser ni väl ?
- Ja men det är ju 200 meter dit.
- Ja men Han måste ju stanna förstår du väl!
- Mamma, han kan inte stanna så långt innan.
- Man måste stanna i god tid innan. Jösses Jessica, du måste tala om vad han skall göra.
- Mormor, jag har nog aldrig sagt detta tidigare, men det skall bli väldigt skönt att släppa av dig nu snart.

När vi hade släppt av papegojan där bak (förlåt mamma) så sa Ludde.
- Det här var nog det värsta jag har varit med hon, hon började alla redan i första kurvan.
- Det var la inget, sa jag. Då skulle du varit med när Philip övningskörde ända ner till Skåne med mormor därbak.



2 kommentarer:

Annica sa...

Bosse hälsar att det var det roligaste blogginlägget han läst hittills! :-) Kram.

Anonym sa...

Jag måste bara få säga att jag var en myckert bättre körlärare , jag tränade ju dej Jessi ,det var inte det lättaste för du kunde ju allt,tvingade med mig till Jönköping i tidig början start i backe vid bussstationen ,fullt med bilar bakom,ja måste ju träna,lät det,så undra på att jag fick gråa hår tidigt ,så var det dina systrar Veronica å Sandra som jag ock tränade, alla tre klarade uppkörningen galant så papegojan känner sig stolt,Kram å lycka till Ludde, du körde inte så dumt,kram Jessi från Mami