söndag 3 oktober 2010

Öl med Lingon

Dagens skratt fick jag i dag nere hos mamma och pappa.
Mamma hade varit ute i skogen och plockat lingon i flera timmar.
När jag kom så stod pappa och rensade ute på altanen.
Han hatar lingon, än mer och rensa dom.
Han var blå om snoken, å stod och frös.
-Du är så duktig, sa mamma.
Pappa blängde.
Pappas mage kurrade, så mamma gick in och lagade mat.
Jag såg att pappa hade hällt upp ett glas öl, som tack för gott arbete, som han välbehövligt skulle smaka av när han kom in.
Jag gick ner i källaren och installerade ett program som mamma skulle ha på sin datakurs som börjar i morgon.
Plötsligt hör jag uppifrån:
-Ojojoj NÄÄÄ ojojoj och så skrattade hon. Det var värst ojojoj.
Typiskt mamma, tänkte jag att skratta åt eländet. (Den genen har tyvärr inte jag fått ärva från min mor) För jag hörde ju att något hade gått på tok.
Pappa kom in och undrade vad i Herrans namn är det som händer.
(Jag har nog mer fått pappas lite korta stupin gen)
Han fick tydligen se eländet.
– Jaha, här har du att göra nu Gudrun, och jag som är så hungrig.
Vi måste äta först i vilket fall som helst, innan du gör i ordning det här, hörde jag han muttrade.

Mamma stod och lagade mat, fyra kastruller på spisen, sedan tänkte hon att hon skulle göra rårörda lingon samtidigt också.
Ja, hon är en sådan som gillar att göra många saker samtidigt. Men det var nog mest tänkt att jag skulle få en burk lingon med mig hem.
Nu bar det sig inte bättre än att hon hade glömt att sätta på locket på assistenten, så alla lingon och allt socker flög ut som popcorn kring hela köket.
Men det var inte det jag fick mig ett gott skratt åt.
Det var när mamma visade pappa hans lilla öl, som han hade trånat efter när han stått ute i kylan.
Den hade blivit fullproppad med ………ja just det LINGON och socker.
Glaset stod intryckt i ett hörn, långt bort från assisstenten, så ni kan ju tänka er hur det såg ut i köket.
Alla fyra kastruller med mat blev kryddade med....just dä....lingon.

Och det var droppen för farsgubben.
-NÄÄÄE nu är det då dags för hemmet snart, sa han.

3 kommentarer:

Anonym sa...

DET ÄR SIG LIKT, som pappa brukar säga. Vilket litet kohuvve ;). Mum and dad i love you. Puss från den äldste och mest attraktivaste.

Mysbyxor sa...

:-), jo det fick hon höra. Han gick och vankade av och an i stora-rummet :-)

Anonym sa...

Se det framför mig!!!! Tur de har varanda, det inte den ena gör kossigt, det gör den andre:-)
Tur vi har bägges gener allihop!!!
Puss från Lillis!