torsdag 20 oktober 2011

Dagens ros

Dagens ros går till min kollega Roberth.

I min ”nya” bil har jag ingen aux ingång på bilstereon.
Det är bra att ha i fall man vill spela upp musik som man har i mobilen, tex Spotify.
Som jag har hållt på att nysta i detta ämne.
Ett tag funderade jag på att byta ut hela stereon, men det är inte lätt eftersom den är integrerad.
Så i stället har jag velat mellan två olika alternativ.
1. En Digital fm modulator. Det är en liten dosa som man sätter bakom stereon som inte 
    syns, lite krångligt att installera kan tyckas, men skall vara det bästa enl. alla researcher som
    jag har gjort.
2. En vanlig fm sändare som man sätter i cigg-uttaget, som trådlöst sänder på en fri
    radiofrekvens, lite sämre ljud.

Jag slog till och köpte alt. 1 på Biltema.
Men jag fick ändå inte ihop det, tänk om denna lilla apparat tog bort radion för mig, och det vill jag ju inte.

Så jag tog upp problemet med Roberth som är född tekniskt lagd.
Och då upptäckte han att jag hade något bra i min Nokia N8 telefon, som heter. ”Spela via Radio”, alltså en inbyggd fm-sändare i telefonen. (Alt. 2 )
Du är inte klok Madicken, va du är bra!

Se denna länk: https://www.flashback.org/t1599639p2
Tänk så enkelt det kan vara ibland, när man bollar idéer.
Helt gratis! Fanaztiskt!
Nu kan jag lämna tebaks min dosa på Biltema, och lägga funderingarna på något annat ställe.

• Man ställer alltså in en fri radiofrekvens på bilradion, (lägg den som snabbknapp)
• Ställer in samma frekvens på telefonen.
• Sätter på Spotify.

Vips så kommer ljudet i bilhögtalarna.
Världens grej för mig alltså.
Tänk om man kunde vara så här lycklig jämt!

Inga kommentarer: