lördag 22 oktober 2011

5 s

Jag har gjort 5 S i min kryddlåda, dvs städat ur och märkt upp.
Det var en bra sak att göra, så att man slipper att ta upp alla 48 burkar innan man hittar den rätta. Det brukar alltid vara den sista burken av alla, som man skall ha, oftast vitpeppar eller rosmarin.

Jag såg att vi hade fyra koriander burkar, en krydda som vi använder sällan eller aldrig.
Nu måste jag komma ihåg att jag har fyra st hemma redan, om jag glömmer bort det i affären.

Hoppas Philip Wow:ar högt, när han kommer hem från Gävle nästa vecka och ser vad hans mamma har gjort.
Jag brukar höra lite grymtade ute i köket när han inte hittar bland kryddorna.
Det blir en för tidig julklapp till honom.
Det wow:ar han säkert också, kanske inte lika högt men, men...




Flera sådanahäringar buljongtärningar har åkt ur sin lilla ask.
Hur vet man vad det är för buljong, när det inte står någon ledtråd på omslagspappret?
Någon som har ngt tips ?

Inga kommentarer: