fredag 4 mars 2011

Start: Bostad Mål: Ishallen/Movalla

Samtal med sonen i övningskörningsbilen
-Nu har du kört i 5 månader.
I dag kör vi en exemplarisk körning.
I dag är det uppkörningsdag.
Vi börjar med att lägga ifrån oss mobilen, man ska inte prata samtidigt som man kör.
-Ok
Rivstart – kör 15 meter – illbroms (korsning) Elev jävlas - Påpekande från handledare (mig)
Uppgas alldeles för hastigt. Påpekande.
Sväng ut på stor väg intas med en slarvig hand placering halv 6,+ en hand på växellåda. Påpekande.

Två personer kommer gåendes på trottoaren. En man och hans son.
Eleven kör över på delar av andra körbanan. Påpekande. –Vad gör du ?
-Tänk om den lille sonen fick för sig att springa ut , då hade jag ju kört på honom. Det vet la ingen vad han hade fått för sig
-Så kan man inte göra, tänk om du hade mött en bil?
- Jamen då hade jag ju inte gjort så, fattar du la.
- Jamen han gjorde ju ingen antydan på att springa ut, han höll ju sin pappa lugnt och fint i handen.
- Man vet SOM SAGT inte vad små barn kan få för sig, SA jag.
Attention: Övergångsställe, Bra Observation!
Elev ger handledare ett leende med hastig nick, ordentligt nöjd över sin prestation, och säkert med förhoppning om att få ett glatt leende tebax.
Stopp och start i korsning i rusningstrafik, utan anmärkning.

Parkering vid hemköp, utan anmärkning.
Framkörning till utfart, stressande, växlar utan att frikoppla ordentligt, påpekande.
Körning i skarp kurva, alldeles för fort, påpekande.
- Det var hemskt var det går i kurvorna!
Ingen kommentar från elev.
- Det var hemskt var det går i kurvorna, sa jag
- Jag saknar spänning nu, jag måste ha spänning i mitt liv.
Elev får syn på två kompisar, tutar och vinkar, påpekande.
Elev sladdar därefter in på en avtagsväg. KRAFTIGT påpekande.
- Kör du så här en gång till så får du byta handledare.
- Gör inget! Jag har redan körkort, det har jag haft sen den första dagen jag övningskörde, så bra har jag varit.
- Jasså? du är nog den första 16 åringen som inte har kört upp som har körkort, det må jag säga.
- Japp, det är redan klatt, sedu
- Jag är ledsen om jag gör dig besviken, men det körkortet är härmed indraget!
Och vad denna uppkörning anbelangar, fick den icke godkänt.

Inga kommentarer: