onsdag 11 augusti 2010

Sista semesterveckan

Sitter i skrivande stund i hytten vid ett regnigt hav, med hopp om att solen skall skina i morgon, som vädergurun faster Majlis har spått på himlen.....
Jag är helt själv denna gången, det är tyst och tomt, knappt inga grannar, precis som jag har önskat, kanske är det lite väl tyst, eller inte ?
Det är ganska skönt, ett par dagar i alla fall.
Jag skall försöka njuta allt vad jag kan de sista semesterdagarna i lugn och ro.
Jag har köpt rea doftljus på Åhléns om jag har tänt, det skall vara ros-doft, men jag tycker jag anar en vis odör av permanent-vätska. Jag är väldigt svag för doft ljus, det slinker alltid med ett par när jag besöker IKEA.

Helgen som passerade tillbringades i Stockholm, det var kusin Josefin som konfirmerades.
Vi bodde i SCA lägenhet på Banérgatan 46 på Östermalm, nära de andra släktingarna som bodde på Östra Reals vandrarhem.
På fredagen när vi kom upp var det fint, jag och Ludde hann med en runda på stan, innan vi alla samlades för gemensam middag på en restaurang som jag inte kommer ihåg vad den hette.
Vi var i alla fall 19 pers, som nästan tog upp hela salongen…..



Konfa-lördagen började också bra med fint väder, och dom var så fina och lyckliga, eller olyckliga var dom nog föresten, när dom skulle skiljas efter 3 veckors samvaro (konforna). Det var blandade känslor, alltså.
Jossan hade träffat en kille från Texas (USA)som hon tyckte lite mer om än de andra, så att säga.


Hela släkten planerar att åka och hälsa på nästa år…..

Fam. Westman bjöd på mat och dryck på vandrarhemmet efter ceremonin.

Efter konfan började det regna, sen höll det i sig fram till middagen på kvällen.
Vi var åter ett stort gäng som åt och drack gott på en pup i närheten där vi var kvällen innan, denna gång var det väldigt gott 9 av 10 poäng. Jag tog en blodig entrecote, mums.

Vid 23-tiden skulle vi promenera och hämta ungarna på Gröna Lund.
Det var jag, mamma, Onka och Sandra. Vi bestämde att vi skulle ta en drink på vägen.
Jag tog med mig mitt paraply, Sandra undrade vad jag skulle med det till?
Mamma sa att det kan vara bra att försvara sig med.
-Det var ett pampigt fyrverkeri dom har i Stockholm i dag, sa jag.
De andra höll med.
Det sken upp så hemskt över hela storstaden.. (det var inget fyrverkeri)
Dessvärre dök det inte upp några barer, så jag erbjöd mina kära att dela på den lilla miniatyr flaska av absolut vodka päron, som jag hade i min lilla väska på hela 50 ml.
Det för står ni ju själva att den lilla flaskan gjorde ju ingen människa glad.
Men vi höll humöret uppe ändå.
Inte förrän när vi kom till Djurgårdsbron så anade vi ugglor i mossen.
Det blev kolsvart på himlen och fyrverkeriet hade kompletterats med blixtrar och dunder.
Riktiga knallar
Pang bom
Dugg-regn
Regn
Ös-regn
Monsun-regn
Översvämning
Jag hade mitt paraply, Veronica snodde runt med sin sjal kring hela huvudet, så hon såg inte vart hon gick. Hon stannade under flera träd och sa:
-Nu måste vi samla oss, nu måste vi samla oss.
Sandra och Mamma brydde sig inte om något skydd,
dom stapplade på i sina fina skor i ösregnet.
När vi kom fram till Grönalund och ungarna, så var första tanken på att ta en taxi tillbaka, men å andra sidan var vi redan så blöta så det spelade ingen roll om vi blev lite mer blöta, om vi gick tillbaka.
Det dök upp en vit limo när vi stod och diskuterade.

Ludde var ju inte sen att knacka på rutan och fråga vad han skulle ha till Banérgatan. 1500 spänn.
–Va? 1500 spänn sa Ludde, det kan du få för hela bilen.
Chauffören hade glimten i ögat, och vi hade nog kunnat pruta ner det lite, och visst hade det varit häftigt att åka limo en gång i livet….
Men nu blev det något helt annat än vit limousin och champagne.
Det blev en promenad barfota genom Stockholm stad, med vatten upp till knäna.
Men det var inte så tokigt det heller, man blev ju ren om fossingarna.

På söndagen tog jag och Philip tunnelbanan in till Stureplan, det var bara en station, men vi var lite nyfikna på tunnelbanan och den hade faktiskt fräschats upp sen vi var i Sthlm sist för ett par år sedan.
P. följde med mig till en av mina favorit affärer SIA, och till min stora förtjusning hade dom ombyggnadsrea och utförsäljning på 70% på allt i butiken. Det blev lite mer doftljus.
Philip körde sedan hem, mitt i stan och allt, skall man övningsköra så skall man...., MorFar åkte med oss dit & hem i bilen, och vi var allt lite nervösa han och jag, men det gick ju bra det också.

Tyvärr har jag inte så många kort från helgen i Sthlm, dom är hemma i kameran, jag har bara några som jag tog med min telefon, jag kanske lägger på några här sedan, om jag kommer ihåg....

Tjing tjong!

Inga kommentarer: