onsdag 23 december 2009

Lugnt på jobb

Idag var jag den som låste upp dörren på jobbet och tände alla lampor.
Det har aldrig hänt tidigare.
Det var min tur att ha jouren i dag, jag har varit alldeles själv på jobbet, och ingen direkt het linje på telefonen.

Tur att jag var förutseende och tog med mig lite ingredienser till ett litet julbak.
Jag smällde ihop några cornflakes kakor på fikarasten, ställde in Bennys transistor radio och spelade lite julmusik.
I fall det skulle titta in någon och va sugen på fika.
Och det gjorde det faktiskt:
Roberth, Kristin och deras dotter Julia dök upp och fikade lite.
Rätt mysigt faktiskt.




Här kommer receptet:

Mormor Helena`s
Cornflakes kakor

250 gr kokosfett
4 dl florsocker
125 gr kakao max 2 dl
10 kaffekoppar cornflakes
1 msk vaniljsocker

Smält kokos fettet i micron
Vispa ner florsocker och kakao i det avsvalnade kokosfettet.
Klicka i bullformar.

Det var längesedan jag åt dessa godingar, men när jag stoppade tänderna i en nyss,
så påmindes jag av när vi var små och satt i källaren å knaprade på cornflakeskakor och ischoklad,och kollade på jullovsmorgon med Scooby Doo.
Vi hade alltid dom förvarade i det stora kalla skafferiet i källaren,
och jag kom ihåg att det var rätt läskigt att gå in där,
för lampan kunde man bara tända från utsidan och tänk om man skulle bli instängd av syrran, som för övrigt åt upp nästan allt julgodis själv…………….

1 kommentar:

Anonym sa...

Mormors goda cornflakeskakor glömmer man inte i första taget. Men att det var någon syster till dig som nästan åt allt godis själv har jag inget minne av så det är nog inte sant. Men det är sant att jag har en syster som åt upp chokladen på mammas julkakor och la sedan ner resten av kakan i burken igen. Inte en kaka utan många kakor. Hur kan man ;) ? När mamma sedan skulle bjuda på sina finkakor så låg där bara halva kakor kvar, ja my god. Kram från systra di.