måndag 7 december 2009

Carpe Diem




Nu när man har fyllt 40, så tänker jag lite på framtiden.
Förhoppningsvis lever man lika länge till, om man har tur och har hälsan.
Tiden fram tills nu har gått så väldans fort, så man undrar ju hur man på bästa sätt skall ta tillvara på resterande år, och samtidigt ha roligt.
Hur gör man ?
Jag frågade min allvetande, livsnjutande (i alla fall på fredagar) arbetskamrat Benny.
- Du skall njuta av varenda dag, och inte ha så många måsten!
Jaha, men hur njuter man då, om man har svårt att komma till ro ?
Och ”måsten” föresten, dom kan ju vara kul och bra dom också, i alla fall efter att man har utfört alla måsten, då mår man ju bra av det.
Nu kan man väl inte ha roligt jämt, då uppskattar man nog inte alltid guldklimparna i tillvaron.

Nu är det bara 10 dagar kvar sedan vänder det och går mot ljusare tider, sa Benny på lunchen.
Ja, det är väl så livet är. Tider bara går och går…. vår, sommar, höst och vinter.
Om tio år sitter jag väl i samma lunchrum, som jag har gjort de senaste 23 åren och snackar om att tiden går så jäkla fort, men då har jag inte Benny att prata med, för då har han gått i pension.

Dagens ordspråk:

”Det vi inte gör idag - slipper vi göra om i morgon”

Inga kommentarer: