fredag 26 augusti 2011

Svamp

I går var jag ute och plockade svamp med Bonnie och Tuula.
Jag frågade Bonnie lite snällt i fall jag kunde få följa med någongång, nja det var lite tveksamt, men till slut gav hon med sig.
Skam den som ger sig.
Jag har aldrig plockat svamp, därför att jag aldrig har hittat några.
Vi hittade inga mängder, men det blev till fyra kvällsmackor.
Jag och Philip var ute i måndags en sväng, men var tillbaka efter 10 minuter, just av den enkla anledningen att vi inte hittade några.
Detta året skall man ju bara kunna öppna bildörren, sen skall det ju vara helt gult.
HA, så enkelt var det alltså inte.
Jag frågade Bonnie i fall hon hittade nu då.
-Jaaaa, det är klart.
Men det gjorde hon naturligtvis inte.
Hon sa:
-Just det, så gick jag, nu vet jag.
Och så gick vi,
-Nääää, men här var det inte. Nu vet jag, så gick jag - just det, näää. Här var det ju inte.
Så lät det hela tiden.

När vi väl hittade några var det små, små gula pluttar, stora som ärtor, på vägen, med en kilometers mellanrum.

Bonnie tyckte jag var otacksam.
-Jamän det här är väl inga kantareller, sa jag ?
-Joooo det ÄR det
-Ja men herregud dom är ju jätte små
-Skall du vara så kräsen kan vi åka hem
-Ja men det är ju bara några enstaka.
-Ja men du får la HIA dig lite, herregud. Och så stövlade hon i väg, med sina gröna fina gummistövlar.

Tuula var jag livrädd för när jag gick på mellanstadiet, hon är två år äldre än mig.
Hon var med i det tuffa gänget.
Såg man att dom stod ute och rökade, så gick man långa omvägar.
Hon var säkert inte farlig på den tiden heller.

Tänk, nu gick jag själv med henne i skogen 30 år senare. Det kunde man inte tro då.
Hon är hur trevlig som helst, och världens djurvän, som jag. Fast jag klappar inte ormar, det gör hon.
Jag tycker inte om spindlar och råttor heller, det gör säkert hon.

Hur som helst så hade vi väldigt trevlig i skogen i denna tropiska värme, hittade vi inga svampar så ploppade det i alla fall upp livs levande militärer.
Dom hade övning.
Man gick med snoken i backen och letade, plötsligt såg man ett par stora stövlar i stället, där stod en blivande officer.
Dom låg en och en på olika platser, dom skulle öva på att lära känna sig själva, och skulle sova ute i två dygn under bar himmel.
Jag skall prova två dagar i nästa vecka, det finns säkert något nytt man lär sig.
Hoppas det blir lika varmt och skönt som det är nu.

2 kommentarer:

BONNIE sa...

HAHAHAHAH

Tuula sa...

=D Bra där. Och du minns att hunden skäller mer än den bits ;)Trevligt att plocka tillsammans. Det var dig väl unnat några kvälls mackor med kantissar på. Så som vi slet för dessa ....