tisdag 23 augusti 2011

Snabba äppelpajen

I dag har jag varit väldigt gäspig på jobbet, fast att det har varit så fint väder ute.
Tur att Roberth drog med mig ut på ett kundbesök.
Eller rättare sagt, jag tvingade honom.
Vi åkte till Separett, dom säljer bla torr-to:or och vi levererar blåa toasitsar i cellplast till dom.
Det låg mitt ute i buschen nära Bolmen, utanför Bredaryd vid Unnaryd närmare bestämt.
Väldigt idylliskt och fridfullt, vi satt ute och drack 10-kaffe och fåglarna kvittrade så glatt i det soliga solskensvädret.
Efter var vi och åt på Bambu i Bredaryd, så efter det blev vi ändå tröttare.
Men nu har jag piggnat te för jag har varit och kollat på Luddes första isträning för denna säsongen och jädra vad det smällde i sargerna.

Nu har jag plockat in äpplen från mina fina äppelträd och skall göra en snabb paj.
 Som man enkelt slänger ihop på en 10:e min. av ens liv.
Här kommer receptet:
skurna äppelbitar i botten
sila över lite vaniljsocker 

kanel uppanpå
blanda;
2 dl havregryn + 1 dl mjöl och 0,5 dl socker
strö över.
Hyvla smör med en osthyvel och lägg på.
Ringla lite sirap ovanpå det.
Klatt efter 20 minuter på 225 grader i ugnen.


Så här ser mina äppelträd ut, efter att ej ha blivit beskurna på ett par år. Men det är jag som har satt stopp för kapningen. Jag tycker nämligen inte att det blir så många äpplen när det klipps.
Men nästa år måste det göras. För det ena skuggar mitt växthus, och där i är det inte mycket att skörda i år. Ingenting för att vara alldeles ärlig.
Några små små pärlor till tomater, och några slaka små gurkor.
Men det kanske tar sig, sommaren är väl inte slut än heller.

Äppelmoset blir rosa av dessa äpplen

Bakom detta träd skymtar växthuset


Inga kommentarer: