torsdag 16 juni 2011

Måleri målera

I morgon bärkar det i väg med målarutrustningen till stugan hela helgen. Själv. Det skall bli skönt faktiskt.
Jag skall måla tak tre gånger på två ställen, tapetsera väggar och måla på det 2 ggr, och om jag hinner måla luckorna i köket 3 ggr vore det bra.

Ja, jag vet att storasyster och mamma har erbjudit sig att följa med och hjälpa till, men denna gång tror jag att dom mest är i vägen (ooops)
Ja, det är ju inte King size på stugan, och med massa målarburkar på golvet som är täckt med plast,
så finns det stor risk att de hamnar i dom och välter ut all färg.
Ja jag kan bara föreställa mig hur det kommer att bli. Deras glasögon kommer att fara åt alla håll och gå sönder och hur skall dom kunna måla utan dom?
Nä, det är nog bäst att åka själv. Men tack ändå, för heaven sake! Jag kan behöva hjälp någon annan gång, så fortsätt med Er generositet.
Go on go on.
Thank you very mutch Indeed, av hela mitt hjärta.

Men jag skulle komma till att när jag var och köpte färg på Cheapy och hade bråttom och stirrade, så hade jag en jäkla tur när jag upptäckte
tre anställda som satt snackade skit i ett hörn. Jag spände ögonen i den ene, och sa att jag skulle ha färg till mitt trä tak.
Han reste sig genast upp och tog tag i min axel och sa,
-Ooooe får jag fråga vad du skall måla, skall du måla panel på taket? Herregud jag har ett enormt bra tips, förstår du, också babblade han på med ett rasande tempo.
Jag föll som en fura, underbar människa. Inte för att han var snygg men han var så jädra trevlig och framför allt rolig.
Jag vill vara fördomsfull men jag tror att han var lite ”rosa” om ni förstår vad jag menar.
Han berättade att han hade PRECIS målat om sitt trätak i denna färg och det blev så in i helsikes bra, så du kunde inte ana.
Sedan hade han tagit sitt gamla pelarbord och målat det vitt i samma färg, det skall man ju inte göra egentligen, men jag kunde inte låta bli, sa han och skrattade och feminint la upp handen och viftade till.

Precis så hade jag också tänkt att göra, så jag blev ändå mer nyfiken på denna karl.
( Är det någon som har ett pelarbord som ni vill bli av med, jag kan ge en slant. Helst med iläggskiva/or och ännu bättre med höj- och sänkbart, det var vanligt på 40-talet.)

-Jahaadå, till och med mamma sa att det blev bra, sa han.
-Det skall bli väldigt spännande och höra vad du tycker, sa han flera gånger.

Ska jag gå tillbaka med mitt utlåtande på måndag?
Ja, det skall jag verkligen göra, kanske köpa lite mer färg?
Ja, varför inte, jag kanske behöver måla något mer när jag ändå är i farten, få lite fler tips maybee.
Han gjorde min dag!

Inga kommentarer: