onsdag 29 december 2010

Barnvakt

Jag fick den stora äran och förtroendet att passa min lilla systerdotter Sigrid ett par timmar i dag när hennes mamma, syster och mormor for till Vaggeryd för det årliga julbadet.
Sigrid är snart 7 månader och har fått fyra sylvassa kritvita gaddar.
Till en början gick det bra att sitta i köket och leka med mina köksredskap, men det tröttnade hon ganska snart på.
Sixten kom och nosade henne i örat och hon försökte att dra honom i svansen, Sixten är större än Sigrid, men det skrämde henne inte.
Jag tänkte jag skulle ta ut henne på en liten promenad, men eftersom det inte fanns någon kärra så fick jag ta en pulka och binda fast bilstolen därpå.


Det gick bra. Vi gick ner till Bonnie och fikade. Där trivdes hon.
Sigrid fick lite glass, det gillades, både vanilj och ägglikör, och satt sedan på golvet en stund och lekte med några plastmuggar.


När vi gick hem så somnade hon direkt i pulkan. Det var inte bra, för klockan var 17 och då skulle hon har gröt, hade jag fått order om.
Hennes mamma skulle komma hem vid den tiden, så jag tyckte det var onödigt att ta av henne kläderna.
Hon kunde väl stå ute och sova en liten stund också, tänkte jag.
Jag ringde Sandra och frågade hur långt borta dom var, hon sa att dom kommer snart.
-Har hon fått gröt ?
-Nä, hon fick lite glass hos Bonnie.
- Glass?! Hon är väl ingen tvååring heller. Vad gör ni nu då ?
-Nu ligger hon och sover.
- Sover ? Det kan hon inte göra nu, hon skall ju snart sova för natten. Vart ?
- Hon ligger ute i pulkan.
- Ute ?! I Pulkan ?
- Hon kan inte åka pulka!
- Jo, jag har satt fast henne i bilstolen.
- Jamen Herregud,- Nä nu måste vi skynda oss mamma, skynda skynda, nu har hon satt fast Sigrid i bilstolen - ute. -Ute i bilstolen, Jessica? Ta genast in henne!!
- Happ hopp

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller på dig, Jessica! Sova ute är bara nyttigt! Det gör Lucas varje dag och har gjort sen han var bebis! Bara de är ordentligt påklädda så är det inga problem! Det svåra är att få honom att sova inne när det är riktigt kallt ute... // Ingela

Annica sa...

Ja herregud! Det är ju ett smärre mirakel att dina grabbar överlevt, so far... :-D
Men, du har mitt fulla förtroende att passa mina små när som! Kram på dig!

Anonym sa...

ja herregud du är ju för goe men jag tycker hon satt så fint fastspänd i pulkan. o glass gillar väl alla ungar kram

Anonym sa...

bonnie

Anonym sa...

Även denna syster kan överdriva. Riktigt så orolig var jag inte, har fullt förtroende för dig.
Men du får dina smått galna idéer ibland......
Love you!

Gott nytt och hälsa de andra!!!
Sandy

Mia Erenius sa...

Så härligt med storasyster som passar lillasyster Sandras barn! Tror nog att lilla Sigrid klarade det hela galant med både gröt och sömn! Hoppas allt är bra med er Palmar! Kramar Mia